Témata profilové části maturitní zkoušky z předmětu Informatika v kalendářním roce 2023

Součástí každé otázky je příklad – vytvoření krátkého programu v jazyce Python.

  1. Základy informatiky a teorie informace (bit, byte, číselné soustavy – převody čísel, sčítání a násobení ve dvojkové čís. soustavě, Von Neumannovo schéma). Kódování (ASCII tabulka, UTF-8).
  2. Historie a technické vybavení počítačů. Vznik a vývoj počítačů, generace, hardware, bios, základní části počítače a jejich funkce.
  3. Periferní zařízení počítače, popis hlavních per. zařízení. Tiskárny – rozdělení a princip činnosti, barevný tisk. Paměťová média, kapacity a fyzikální principy uložení dat.
  4. Operační systémy – pojem a funkce OS, vývoj OS, multitasking, multithreding. Přehled známých OS. Aplikační software – dělení podle použití. Programové licence. Správa ochrana a archivace dat, malware (viry, červi,…) a ochrana systému před škodlivými programy.
  5. MS Windows – popis uživatelského prostředí. Souborový systém, soubory, složky, přípony (asociace aplikace), správa souborů. Správa počítače – správa uživatelů, instalace programů, fontů, tiskáren, firewall, aktualizace, konzola a základní příkazy MS DOS.
  6. Počítačové sítě, charakteristika počítačových sítí (LAN, WAN, Peer-to-peer, Client-server), pojmy server, stanice, topologie. Síťová zařízení. Model ISO/OSI, model TCP/IP – popis jednotlivých vrstev. Přehled protokolů (TCP/IP, http, ftp, pop3, imap,...). Historie Internetu.
  7. Internet – www, elektronická komunikace, http protokol, IP adresa (IPv4), DNS – základy fungování. Možnosti připojení k Internetu. Rizika internetu a zásady bezpečného chování na internetu. Phishing, pharming, spam, hoax, kyberšikana. Sociální sítě.
  8. Tvorba www stránek (základy HTML a CSS) – struktura WWW stránky, přehled základních elementů (tagů), atributy elementů, formátování textu, vkládání obrázků a hypertextových odkazů. Využití CSS pro návrh vzhledu stránky. WYSIWYG editor.
  9. Tvorba www stránek – HTML a CSS, tvorba seznamů a tabulek, elementy div a span, formátování pomocí CSS – využití tříd a identifikátorů, jednoduchý layout.
  10. Počítačová grafika – vektorová a rastrová grafika, barevná hloubka, rozlišení, grafické formáty, úprava rastrového obrázku (změna velikosti, ořezání, otočení, změna jasu a kontrastu, transformace, retušování, redukce červených očí) – praktické předvedení v programu Photopea.
  11. Počítačová grafika – barevné modely RGB, CMYK, úprava rastrového obrázku (použití vrstev, barevná úprava, změna rozlišení, prolínání obrázků, rastrová maska, vkládání textu, export do vybraného formátu – praktické předvedení v programu Photopea.
  12. Prezentační programy – praktické použití, pravidla tvorby prezentací, popis prostředí, šablony návrhů, animace, efekty, přechody (morfing), časování.
  13. Algoritmus, program a procesor. Požadavky na správný algoritmus, možnosti zápisu a příklady algoritmů. Programovací jazyky – všeobecný popis, rozdělení (podle způsobu překladu a spouštění, programovacího paradigma). Syntaxe a sémantika programovacího jazyka a odstraňování chyb v programu.
  14. Kritéria efektivnosti algoritmus, časová složitost. Vývojové diagramy. Charakteristika jazyka Python, základní datové typy, konverze datových typů, proměnné a jejich platnost, řetězce a seznamy.
  15. Základní programové konstrukce – přiřazení a sekvence, větvení (logické operátory), cykly (vnořování cyklů). Schématické znázornění pomocí vývojových diagramů. Funkce a procedury. Želví grafika – ukázky programů.
  16. Algoritmus bublinového třídění – princip metody, ukázka, program.
  17. Algoritmus třídění výběrem – princip metody, ukázka, program.
  18. Algoritmus třídění vkládáním – princip metody, ukázka, program.
  19. Rekurzivní algoritmy – pojem rekurze, příklady (faktoriál, členy posloupnosti, příklady na rekurzi v želví grafice).
  20. Textový editor – všeobecný popis, přehled produktů. Rozdělení a typy písma, verzálky a minusky, font, řez písma, stupeň písma, typografická pravidla pro psaní textů, nastavení parametrů při vytváření dokumentu, hromadná korespondence.
  21. Textový editor – zpracování a formátování textu (formát textu a odstavce, tabulátory, tabulky, sloupce, objekty, obrázky, vzorce).
  22. Textový editor – zpracování a formátování textu (styly, generování obsahu, číslování a odrážky, oddíly, záhlaví a zápatí, číslování stránek).
  23. Tabulkový kalkulátor – práce s daty v tabulce (relativní a absolutní adresa, vzorce, funkce, výpočty).
  24. Tabulkový kalkulátor – práce s daty v tabulce (buňky, oblasti, funkce a grafy, formátování grafu).
  25. Tabulkový kalkulátor – databáze v tabulkovém procesoru, řazení dat, filtry, podmíněné formátování. Tisk tabulky (nastavení parametrů pro tisk).

PaedDr. Antonín Javůrek

ředitel školy

Gymnázium Jeseník

adresa
Komenského 281,  790 01 Jeseník
e-mail
telefon
+420 584 411 429
IČ, IZO
IČ 60 045 141, IZO 102 692 173
ID datové schránky
w4ej52x
fax
+420 584 412 072
kde nás najdete
mapy.cz

Vedení školy

  • ředitel:
  • zástupce ředitele:
     
  • výchovný poradce:
  • preventista sociálně patologických jevů:
  • pracovník pověřený BOZP:

Naši sponzoři